Nevěř všemu, co se píše
s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba.”
Přejdu teď fakt, že výraz “konstrukční rychlost” se už dávno nepoužívá a samo ministerstvo jej před lety změnilo na “nejvyšší povolenou rychlost”. Mnohem významnější je fakt, že toto tvrzení není pravdivé. Proč? No proto, že ustanovení § 3 odst. 3 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v aktuálním znění říká, že “řídit motorové vozidlo může pouze osoba, která je držitelem řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu motorových vozidel”. A tohle ustanovení nikdo dosud nezměnil. Pokud by měla být pravda, to, co ministerstvo na svém webu uvádí, pak by citovaná věta ze zákona musela pokračovat slovy “to neplatí, řídí-li osoba dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h”.
Pozice řidiče se změnila, a to k horšímu, protože zatímco doposud k řízení zmíněných vozidel postačovala skupina AM, od Nového roku bude muset být řidič držitelem nejméně skupiny A1.
Navíc, vozidla zařazená do skupiny AM může řídit každý držitel řidičského oprávnění jakéhokoliv rozsahu (s výjimkou případu, kdy má jen skupinu T). Čili nemusí být přímo držitelem skupiny AM. Ale nově bude muset mít ve svém řidičském průkazu zapsanou skupinu A1. Brzy tedy budeme v absurdní situaci. Dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bude moci řídit držitel nejméně skupiny A1, zatímco k řízení stejných vozidel s nejvyšší povolenou rychlostí převyšující 25 km/h bude postačovat skupina AM (a jakákoliv jiná skupina kromě T).
A co se stane, když někdo uvěří Ministerstvu dopravy, bude řídit dvoukolové nebo tříkolové motorové vozidlo s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění nejméně skupiny A1 a bude při tom přistižen policií? Ve správním řízení dostane pokutu 25 až 50 tisíc Kč, zákaz řízení motorových vozidel na 1 až 2 roky a 7 bodů. A může si jít stěžovat, že tak činil proto, že uvěřil národní autoritě, která má silniční provoz v gesci. Otázkou je kam, a také co mu to bude platné.
Dovětek pro odborníky: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech dává možnost členským zemím, aby ve svých národních předpisech zakotvily možnost řídit dvoukolová nebo tříkolová motorová vozidla s nejvyšší povolenou rychlostí nepřevyšující 25 km/h bez řidičského oprávnění. Tak to má například Rakousko. Ale to to má také, na rozdíl od nás, ve svém zákoně jasně uvedeno.
U nás stále platí, že pro řízení jakéhokoliv motorového vozidla se vyžaduje řidičské oprávnění. Co je motorové vozidlo určuje § 2 písm. g): “motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus”. A zmíněná Směrnice EP, článek 4, odst. 1: “Řidičský průkaz podle článku 1 opravňuje k řízení vozidel s vlastním pohonem v níže definovaných skupinách. Může být vydán od dosažení minimálního věku uvedeného u jednotlivých skupin. „Vozidlem s vlastním pohonem“ se rozumí jakékoli samohybné vozidlo pohybující se po komunikaci vlastní silou, jiné než kolejové vozidlo.”
A pak se divme, že to na našich silnicích vypadá tak, jak to vypadá. Když to u nás řídí tací odborníci.
Robert Kotál
Mentorem snadno a rychle
S novým rokem se snížila věková hranice pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Má to ale háček. Pokud řidiči ještě není 18 let, musí jezdit s mentorem.
Robert Kotál
Parkovací brzda
Před nedávnou dobou se v Praze odehrála velmi smutná událost. Taxikář nezajistil (nebo zajistil nedostatečně) svůj vůz proti pohybu a ten se bez jeho přítomnosti rozjel.
Robert Kotál
Učitel autoškoly jako zajímavé povolání
Na první pohled paradoxní věc. Nicméně nedávná a ještě ne úplně skončená pandemie českému autoškolství velmi pomohla.
Robert Kotál
Autoškolství dříve a dnes
Neutěšený pohled na současný silniční provoz je často přičítán špatné práci autoškol. Na tom samozřejmě kus pravdy je, ale daleko zásadnější problém spočívá v tom, že celý systém přípravy řidičů je nastaven přinejmenším nesprávně.
Robert Kotál
Přes plnou čáru
Ministerstvo dopravy vydalo novelu vyhlášky o dopravních značkách, která navazuje na změnu v pravidlech silničního provozu účinnou k 1.1.2022. Už mne ani nepřekvapuje, že to nestihlo včas.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Odpověď „západním štváčům“. Rusko se pustilo do taktického jaderného cvičení
Ruská armáda zahájila první fázi manévrů, které zahrnují nácvik přípravy a použití taktických...
Dle gest jsme srovnali, hlásil Havlíček. Poslanci při jednání hlásili skóre hokeje
Poslanci stihli během úterní rozpravy nad novelou zákona proti praní špinavých peněz informovat od...
Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně
Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...
Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev
Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...
- Počet článků 33
- Celková karma 11,09
- Průměrná čtenost 1319x