Parkovací brzda
Narazil do tramvaje, ta jej odmrštila na chodník, po kterém šla 22letá žena. Střet s vozidlem nepřežila.
Často píši o řidičských mýtech. V této souvislosti často slýchám od řidičů, že stačí zařazený rychlostní stupeň, nebo naopak jen zatažená parkovací brzda a neutrál. Ani jedno ale není pravda. Vozidlo je dostatečně zajištěno proti pohybu, pouze pokud je zatažená parkovací brzda a současně zařazený první rychlostní stupeň nebo zpátečka (u automatické převodovky poloha P). Jen takový princip dvojího jištění je spolehlivý. Nechci se teď dlouze rozepisovat o důvodech pro zmíněný způsob, soustředím se jen na jednu z chyb, kterou někteří řidiči dělají při používání parkovací brzdy. Tedy té klasické pákové, ne moderní elektrické.
Každý normální učitel autoškoly vysvětlí žákovi, že páka parkovací brzdy je vybavena mechanismem s takzvanou rohatkou a západkou. Ten je příčinou charakteristického zvuku, který vydává páka při jejím zatažení. Západka postupně zapadá do zářezů rohatky a když páka dosáhne nejzazší horní polohy, mechanismus v této poloze páku zadrží. Pokud řidič potřebuje parkovací brzdu odjistit, stiskne odjišťovací tlačítko, tím vysune západku z rohatky a páku parkovací brzdy je možno dát dolů. Jsou ale jedinci, kteří tento princip nechápou a domnívají se, že je třeba při zatahování parkovací brzdy mít tlačítko stisknuté. Po zatažení parkovací brzdy tlačítko uvolní, následkem čehož se brzda vrátí kousek dolů a to až do polohy, ve které západka zapadne do nejbližšího výřezu rohatky. Jenže i tento malý návrat páky parkovací brzdy může snadno způsobit, že vozidlo již není bezpečně zajištěno proti pohybu a může se, při souběhu dalších nepříznivých okolností, dát samovolně do pohybu.
V médiích se k této dopravní nehodě objevila spousta komentářů, z nichž jeden od nejmenovaného „dopravního experta“ mne velmi zarazil. On totiž, dokonce v televizi, demonstroval postup zatažení parkovací brzdy právě tím výše popsaným nesprávným postupem. Kde k tomu ten člověk přišel je záhadou, vždyť snad v každém návodu k obsluze libovolného automobilu je napsáno, že ono tlačítko slouží výhradně pro odjištění parkovací brzdy. Ale když už má takové mezery ve vzdělání, ať si je aspoň nechá pro sebe a nepředvádí je v televizi jako ten správný návod.
Protože jestli mu někdo z diváků uvěří a bude parkovací brzdu ovládat podle něj, můžeme si brzy přečíst slova, kterými začíná tenhle článek, někde znovu.
Robert Kotál
Mentorem snadno a rychle
S novým rokem se snížila věková hranice pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Má to ale háček. Pokud řidiči ještě není 18 let, musí jezdit s mentorem.
Robert Kotál
Učitel autoškoly jako zajímavé povolání
Na první pohled paradoxní věc. Nicméně nedávná a ještě ne úplně skončená pandemie českému autoškolství velmi pomohla.
Robert Kotál
Autoškolství dříve a dnes
Neutěšený pohled na současný silniční provoz je často přičítán špatné práci autoškol. Na tom samozřejmě kus pravdy je, ale daleko zásadnější problém spočívá v tom, že celý systém přípravy řidičů je nastaven přinejmenším nesprávně.
Robert Kotál
Přes plnou čáru
Ministerstvo dopravy vydalo novelu vyhlášky o dopravních značkách, která navazuje na změnu v pravidlech silničního provozu účinnou k 1.1.2022. Už mne ani nepřekvapuje, že to nestihlo včas.
Robert Kotál
Nevěř všemu, co se píše
Ministerstvo dopravy připravilo pro řidiče pěkný špek. Na svých webových stránkách uvádí doslova: “U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel
Robert Kotál
Předjíždění cyklistů
Je to pár hodin, co prezident republiky podepsal novelu zákona o silničním provozu, jež stanovuje řidičům motorových vozidel dodržet bezpečný odstup od cyklisty při jeho předjíždění.
Robert Kotál
Do Rakouska jen s platnou prohlídkou
Podle informací, které aktuálně dostávám, rakouská policie neuznává evropské nařízení, kterým se v souvislosti s pandemií COVID-19 v celé EU prodloužila platnost technické kontroly o 10 měsíců od konce její původní platnosti.
Robert Kotál
Po dlouhých prázdninách
Jak leckterý řidič ví, první týden školního roku je vždy rizikový. Děti jsou po prázdninách rozdivočelé a přizpůsobit se školnímu režimu jim vždycky nějakou dobu trvá.
Robert Kotál
Lepší omezovač než tempomat
Ve snaze nepřekročit rychlostní limit někteří řidiči používají tempomat. To má ale svá úskalí. Předně je řidič ochuzen o podvědomé reakce.
Robert Kotál
Pražský okruh není v Praze
Kdykoliv jedu po dálnici D0, tedy po Pražském okruhu, vždycky mně znovu překvapí počet řidičů, kteří jsou přesvědčeni, že když se okruh jmenuje Pražský, tak určitě vede Prahou a tudíž na něm platí pravidla pro jízdu v obci.
Robert Kotál
Není elektrokolo jako elektrokolo
Možná jste, stejně jako já, zaslechli v rádiu reklamu na elektroskútr, na který nepotřebujete řidičský průkaz. Co reklamu, dokonce celotýdenní masáž se soutěží, ve které nakonec jeden šťastlivec takový skútr vyhrál.
Robert Kotál
Jak na nové dálniční známky
S novým rokem se v České republice zásadně mění systém dálničních známek. Vláda k 1. prosinci spustila web s eshopem, kde je možné si zakoupit elektronickou dálniční známku.
Robert Kotál
Dopravní přestupky v nouzovém stavu
V posledních měsících jsme prožili jednu z nejhlubších krizí novodobých dějin. V době nejpřísnějších zákazů a omezení ulice vypadaly jako ve slavném románu Den Trifidů.
Robert Kotál
Chovají se korektně
V souvislosti s protipandemickými opatřeními vláda zakázala k 15. 3. 2020 činnost autoškol. Ty se tak ocitly přes noc „na suchu“ a jejich tržby klesly na nulu. V této situaci musely vydržet déle než měsíc.
Robert Kotál
Boční odstup při předjíždění cyklistů
Poslanci Poslanecké sněmovny přicházejí s návrhem na zvýšení ochrany cyklistů, spočívající v určení minimálního bočního odstupu při předjíždění cyklistů. Potud v pořádku.
Robert Kotál
Zákaz předjíždění na dálnici
Ministerstvo dopravy se nedávno rozhodlo rozšířit úseky, na kterých platí zákaz předjíždění pro nákladní automobily s nejvyšší přípustnou hmotností převyšující 12 tun, a to na celkem 145 kilometrů českých dálnic.
Robert Kotál
Povolené odbočování na červenou?
Ministr dopravy Daniel Ťok zvažuje povolené odbočování na červenou, problesklo před pár dny médii. Lehce mne to zaráží.
Robert Kotál
"Neviditelná" policie je dobré řešení
Pokud chce policie uspět v boji s řidiči nerespektujícími pravidla, musí být viditelná i neviditelná zároveň.
Robert Kotál
Díky za zákaz billboardů u dálnic
To, že jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vždy zvyšuje riziko nehody, je většině lidí jasné. Minimálně těm, kteří sami řídí.
Robert Kotál
Staronové téma "měření rychlosti"
Jedno z aktuálních témat dnešní doby jsou úvahy o omezení pravomocí obecní policie, konkrétně v oblasti měření rychlosti.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 7,85
- Průměrná čtenost 1306x