Dopravní přestupky v nouzovém stavu
Ne že by ulice úplně zely prázdnotou, ale ruch na nich od toho neměl daleko. Silniční provoz se co do své intenzity vrátil do první poloviny minulého století. Jen s tím rozdílem, že tehdy taková hustota byla normální, zatímco nyní šlo o něco zcela výjimečného až bizarního. Každý těžkou dobu snášel po svém a to se také projevovalo v odlišném chování lidí v silničním provozu, zejména v chování řidičů motorových vozidel.
Mnoho řidičů zvolnilo. Přišlo jim, že pokud se nacházíme v nouzovém stavu, je třeba chovat se zodpovědněji a disciplinovaněji než obyčejně. Také to vyplývalo z jakési potřeby semknout se, více si pomáhat, být k sobě navzájem ohleduplnější a lépe tak společně překonat těžkou dobu. Tito řidiči si také uvědomovali, že je třeba co nejvíce minimalizovat možnost dopravní nehody. Protože záchranáři jsou teď potřeba jinde. A i bez lidí zraněných při dopravních nehodách toho mají „plné kecky“.
Naopak někteří řidiči brzy zjistili, že nejen že silnice jsou skoro prázdné, ale ani policie není k vidění. A tak začali mít pocit, že je vše dovoleno a podle toho se začali chovat. Přestali dodržovat základní pravidla, v první řadě rychlostní limity, rovněž příkazy dopravních značek a světelných signálů. Z médií se dozvěděli, že neprobíhají správní řízení a nabyli tak dojmu, že se záznamy z kamer a radarů nikdo nepracuje. A tak začaly padat rychlostní rekordy, některým řidičům se zdařilo překročit nejvyšší dovolenou rychlost i o více než 100 km/h. Nikdo je při tom nenachytal, a tak to rádi zopakovali.
Nyní nouzový stav již neplatí a zmínění řidiči pravděpodobně žijí v iluzi, že co bylo, to bylo, a jejich hříchy, spáchanými v době nouzového stavu, se už nikdo zabývat nebude. Mnoho z nich ale prožije hlubokou deziluzi. Všechny kamery a další automatizované systémy, které hlídají dodržování pravidel silničního provozu, byly v plném provozu i v době nouzového stavu. Taky, proč by je někdo vypínal. Správní orgány teď zažijí nápor v podobě vysokého počtu projednávaných případů. Asi budou mít značná zpoždění, ovšem stačí jim do jednoho roku od spáchání přestupku zahájit správní řízení a roční promlčecí lhůta se přeruší a začne běžet nová, opět roční lhůta.
Vyhlášení nouzového stavu s sebou přináší řadu mimořádností. A taky znamená, že tresty za přestupky a trestné činy jsou automaticky vyšší, než za normálních okolností, kdy nouzový stav vyhlášen není. A to výrazně. A tedy jak správní orgány, tak soudy musí při stanovování výše trestu přihlížet k tomu, že delikt byl spáchán v době nouzového stavu. Analogii můžeme hledat v nedávno padlých rozsudcích, kterými byl například zloděj pěti housek poslán na rok a půl do vězení nebo zloděj zubních past na dva roky. Oba své činy spáchali v době nouzového stavu a oba tresty jsou nepodmíněné. S dopravními přestupky to nebude jinak.
Robert Kotál
Parkovací brzda
Před nedávnou dobou se v Praze odehrála velmi smutná událost. Taxikář nezajistil (nebo zajistil nedostatečně) svůj vůz proti pohybu a ten se bez jeho přítomnosti rozjel.
Robert Kotál
Učitel autoškoly jako zajímavé povolání
Na první pohled paradoxní věc. Nicméně nedávná a ještě ne úplně skončená pandemie českému autoškolství velmi pomohla.
Robert Kotál
Autoškolství dříve a dnes
Neutěšený pohled na současný silniční provoz je často přičítán špatné práci autoškol. Na tom samozřejmě kus pravdy je, ale daleko zásadnější problém spočívá v tom, že celý systém přípravy řidičů je nastaven přinejmenším nesprávně.
Robert Kotál
Přes plnou čáru
Ministerstvo dopravy vydalo novelu vyhlášky o dopravních značkách, která navazuje na změnu v pravidlech silničního provozu účinnou k 1.1.2022. Už mne ani nepřekvapuje, že to nestihlo včas.
Robert Kotál
Nevěř všemu, co se píše
Ministerstvo dopravy připravilo pro řidiče pěkný špek. Na svých webových stránkách uvádí doslova: “U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel
Robert Kotál
Předjíždění cyklistů
Je to pár hodin, co prezident republiky podepsal novelu zákona o silničním provozu, jež stanovuje řidičům motorových vozidel dodržet bezpečný odstup od cyklisty při jeho předjíždění.
Robert Kotál
Do Rakouska jen s platnou prohlídkou
Podle informací, které aktuálně dostávám, rakouská policie neuznává evropské nařízení, kterým se v souvislosti s pandemií COVID-19 v celé EU prodloužila platnost technické kontroly o 10 měsíců od konce její původní platnosti.
Robert Kotál
Po dlouhých prázdninách
Jak leckterý řidič ví, první týden školního roku je vždy rizikový. Děti jsou po prázdninách rozdivočelé a přizpůsobit se školnímu režimu jim vždycky nějakou dobu trvá.
Robert Kotál
Lepší omezovač než tempomat
Ve snaze nepřekročit rychlostní limit někteří řidiči používají tempomat. To má ale svá úskalí. Předně je řidič ochuzen o podvědomé reakce.
Robert Kotál
Pražský okruh není v Praze
Kdykoliv jedu po dálnici D0, tedy po Pražském okruhu, vždycky mně znovu překvapí počet řidičů, kteří jsou přesvědčeni, že když se okruh jmenuje Pražský, tak určitě vede Prahou a tudíž na něm platí pravidla pro jízdu v obci.
Robert Kotál
Není elektrokolo jako elektrokolo
Možná jste, stejně jako já, zaslechli v rádiu reklamu na elektroskútr, na který nepotřebujete řidičský průkaz. Co reklamu, dokonce celotýdenní masáž se soutěží, ve které nakonec jeden šťastlivec takový skútr vyhrál.
Robert Kotál
Jak na nové dálniční známky
S novým rokem se v České republice zásadně mění systém dálničních známek. Vláda k 1. prosinci spustila web s eshopem, kde je možné si zakoupit elektronickou dálniční známku.
Robert Kotál
Chovají se korektně
V souvislosti s protipandemickými opatřeními vláda zakázala k 15. 3. 2020 činnost autoškol. Ty se tak ocitly přes noc „na suchu“ a jejich tržby klesly na nulu. V této situaci musely vydržet déle než měsíc.
Robert Kotál
Boční odstup při předjíždění cyklistů
Poslanci Poslanecké sněmovny přicházejí s návrhem na zvýšení ochrany cyklistů, spočívající v určení minimálního bočního odstupu při předjíždění cyklistů. Potud v pořádku.
Robert Kotál
Zákaz předjíždění na dálnici
Ministerstvo dopravy se nedávno rozhodlo rozšířit úseky, na kterých platí zákaz předjíždění pro nákladní automobily s nejvyšší přípustnou hmotností převyšující 12 tun, a to na celkem 145 kilometrů českých dálnic.
Robert Kotál
Povolené odbočování na červenou?
Ministr dopravy Daniel Ťok zvažuje povolené odbočování na červenou, problesklo před pár dny médii. Lehce mne to zaráží.
Robert Kotál
"Neviditelná" policie je dobré řešení
Pokud chce policie uspět v boji s řidiči nerespektujícími pravidla, musí být viditelná i neviditelná zároveň.
Robert Kotál
Díky za zákaz billboardů u dálnic
To, že jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vždy zvyšuje riziko nehody, je většině lidí jasné. Minimálně těm, kteří sami řídí.
Robert Kotál
Staronové téma "měření rychlosti"
Jedno z aktuálních témat dnešní doby jsou úvahy o omezení pravomocí obecní policie, konkrétně v oblasti měření rychlosti.
Robert Kotál
Vidět a být viděn...
Dopravní nehoda, vzniklá střetem dvou účastníků jen proto, že se navzájem dostatečně neviděli, je zbytečná a prakticky ve všech případech vyhnutelná. Dobře vidět je stejně důležité jako být viditelný pro ostatní.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 32
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1347x