Staronové téma "měření rychlosti"
Není to poprvé, už dříve existovaly zájmy, aby obecní policie nemohla rychlost měřit vůbec. To dokonce bylo i uzákoněno, ale vzbouřili se starostové obcí, které by tak přišly o nemalé finanční zdroje. A tak obecní policii zákon možnost měřit vrátil, ale s několika podmínkami, z nichž nejkurióznější byla ta o povinnosti označit místo měření dopravní značkou. Jak se později ukázalo, za vším stáli poslanci, kteří již měli na svém kontě tolik bodů, že jim hrozila roční přestávka a chtěli prostě jen snížit riziko, že je znovu (a naposledy) někdo změří.
Rychlost může aktuálně měřit policie České republiky a obecní policie. Zatímco policie ČR může měřit prakticky kdekoliv, obecní policie jen v katastru své obce, anebo v katastru obce, která má s „domovským“ obecním úřadem uzavřenou smlouvu. Změna, která se aktuálně navrhuje, spočívá ve vyloučení možnosti měřit rychlost obecní policií v jiné obci (se smlouvou) a zůstává jen ta pro svoji domovskou obec.
To, co je podstatné je, komu a co navrhovaná změna přinese. Bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích rozhodně nic. Řidiči rychlostní limity příliš nedodržují a jediné, co je drží jakž takž při zemi je pravděpodobnost, se kterou mohou být změřeni. Čili o co méně se bude měřit, o to častěji se bude nejvyšší dovolená rychlost překračovat. Tomu, kdo rychlostní limity dodržuje vždy a všude, je jedno, kolikrát jej někdo změří, nemá se totiž čeho bát. Čili bojí se jen ti, kteří jsou s dodržováním zákona na štíru. Pokud ti samí mohou tento zákon ovlivnit, pak je to ideální kombinace. Tedy ideální pro ně samotné, samozřejmě.
Vždy, když se uvažuje o změně zákona o provozu na pozemních komunikacích, je třeba si položit otázku, jak změna přispěje ke zvýšení dopravní bezpečnosti. Pokud je odpověď záporná (a to v tomto případě bezesporu je), pak je taková změna nepřijatelná. Zdravý rozum zvítězil při nepřijetí návrhu povolit cyklistům jezdit pod vlivem alkoholu nebo při návrhu zakázat policii odtahovat protizákonně zaparkovaná vozidla poslanců v okolí Poslanecké sněmovny. Lze doufat, že zvítězí i tentokrát.
Robert Kotál ředitel Dopravní akademie a.s.
Robert Kotál
Mentorem snadno a rychle
S novým rokem se snížila věková hranice pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Má to ale háček. Pokud řidiči ještě není 18 let, musí jezdit s mentorem.
Robert Kotál
Parkovací brzda
Před nedávnou dobou se v Praze odehrála velmi smutná událost. Taxikář nezajistil (nebo zajistil nedostatečně) svůj vůz proti pohybu a ten se bez jeho přítomnosti rozjel.
Robert Kotál
Učitel autoškoly jako zajímavé povolání
Na první pohled paradoxní věc. Nicméně nedávná a ještě ne úplně skončená pandemie českému autoškolství velmi pomohla.
Robert Kotál
Autoškolství dříve a dnes
Neutěšený pohled na současný silniční provoz je často přičítán špatné práci autoškol. Na tom samozřejmě kus pravdy je, ale daleko zásadnější problém spočívá v tom, že celý systém přípravy řidičů je nastaven přinejmenším nesprávně.
Robert Kotál
Přes plnou čáru
Ministerstvo dopravy vydalo novelu vyhlášky o dopravních značkách, která navazuje na změnu v pravidlech silničního provozu účinnou k 1.1.2022. Už mne ani nepřekvapuje, že to nestihlo včas.
Robert Kotál
Nevěř všemu, co se píše
Ministerstvo dopravy připravilo pro řidiče pěkný špek. Na svých webových stránkách uvádí doslova: “U dvoukolových a tříkolových vozidel bude od 1. ledna 2022 řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel
Robert Kotál
Předjíždění cyklistů
Je to pár hodin, co prezident republiky podepsal novelu zákona o silničním provozu, jež stanovuje řidičům motorových vozidel dodržet bezpečný odstup od cyklisty při jeho předjíždění.
Robert Kotál
Do Rakouska jen s platnou prohlídkou
Podle informací, které aktuálně dostávám, rakouská policie neuznává evropské nařízení, kterým se v souvislosti s pandemií COVID-19 v celé EU prodloužila platnost technické kontroly o 10 měsíců od konce její původní platnosti.
Robert Kotál
Po dlouhých prázdninách
Jak leckterý řidič ví, první týden školního roku je vždy rizikový. Děti jsou po prázdninách rozdivočelé a přizpůsobit se školnímu režimu jim vždycky nějakou dobu trvá.
Robert Kotál
Lepší omezovač než tempomat
Ve snaze nepřekročit rychlostní limit někteří řidiči používají tempomat. To má ale svá úskalí. Předně je řidič ochuzen o podvědomé reakce.
Robert Kotál
Pražský okruh není v Praze
Kdykoliv jedu po dálnici D0, tedy po Pražském okruhu, vždycky mně znovu překvapí počet řidičů, kteří jsou přesvědčeni, že když se okruh jmenuje Pražský, tak určitě vede Prahou a tudíž na něm platí pravidla pro jízdu v obci.
Robert Kotál
Není elektrokolo jako elektrokolo
Možná jste, stejně jako já, zaslechli v rádiu reklamu na elektroskútr, na který nepotřebujete řidičský průkaz. Co reklamu, dokonce celotýdenní masáž se soutěží, ve které nakonec jeden šťastlivec takový skútr vyhrál.
Robert Kotál
Jak na nové dálniční známky
S novým rokem se v České republice zásadně mění systém dálničních známek. Vláda k 1. prosinci spustila web s eshopem, kde je možné si zakoupit elektronickou dálniční známku.
Robert Kotál
Dopravní přestupky v nouzovém stavu
V posledních měsících jsme prožili jednu z nejhlubších krizí novodobých dějin. V době nejpřísnějších zákazů a omezení ulice vypadaly jako ve slavném románu Den Trifidů.
Robert Kotál
Chovají se korektně
V souvislosti s protipandemickými opatřeními vláda zakázala k 15. 3. 2020 činnost autoškol. Ty se tak ocitly přes noc „na suchu“ a jejich tržby klesly na nulu. V této situaci musely vydržet déle než měsíc.
Robert Kotál
Boční odstup při předjíždění cyklistů
Poslanci Poslanecké sněmovny přicházejí s návrhem na zvýšení ochrany cyklistů, spočívající v určení minimálního bočního odstupu při předjíždění cyklistů. Potud v pořádku.
Robert Kotál
Zákaz předjíždění na dálnici
Ministerstvo dopravy se nedávno rozhodlo rozšířit úseky, na kterých platí zákaz předjíždění pro nákladní automobily s nejvyšší přípustnou hmotností převyšující 12 tun, a to na celkem 145 kilometrů českých dálnic.
Robert Kotál
Povolené odbočování na červenou?
Ministr dopravy Daniel Ťok zvažuje povolené odbočování na červenou, problesklo před pár dny médii. Lehce mne to zaráží.
Robert Kotál
"Neviditelná" policie je dobré řešení
Pokud chce policie uspět v boji s řidiči nerespektujícími pravidla, musí být viditelná i neviditelná zároveň.
Robert Kotál
Díky za zákaz billboardů u dálnic
To, že jakékoliv odvádění pozornosti od řízení vždy zvyšuje riziko nehody, je většině lidí jasné. Minimálně těm, kteří sami řídí.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 9,24
- Průměrná čtenost 1306x